lördag 22 maj 2021

Melodikrysset v. 20 2021

 God morgon, god morgon krysskamrater. Så har vi kommit fram till ännu en lördag. Det närmar sig till och med sommar. Vädret är helt ok såhär långt, men det väntas regn. Vi får se. Det finns nog något att göra. Som att börja med melodikrysset av och med Anders Eldeman. Vad väljer han för återkommande favoriter idag?


L 9 Veronica Maggio får inleda krysset idag med "Fiender är tråkigt".

V 13 Jaha, så kom den igen då. Det första ämnet man stöter på i "Guldet blev till sand" är inte sand utan guld.

L 12, V 8 En riktig dubbelfråga, men gör det enkelt med en till och två stycken ord med två bokstäver.  Kim Larsen med en engelsk version av "Hvad gør vi nu, lille du?".

L 3, V 11 En till riktig dubbelfråga. Finsk version av Uno Svenningssons "Under ytan". En här versionen har han faktiskt spelat ett antal gånger.

Visst vore det väl otroligt kul om vi fick skriva in Dio på V 15, men det blir väl panflöjt av Dana Dragomir och Mio min Mio.

L 4 Ett klassiskt stycke av Giuseppe Verdi. "La Traviata".

V 5 Innan nyhetspausen skriver vi in John Denver som sjunger "Annie's song".

L 2 Då får vi både höra och dansa till "Charleston". Jag hoppar över det sistnämnda.

V 7 Ja känd, men ingen trevlig röst att höra på. Det ör Lisa Syrén.

L 1, V 4 En dubbelfråga. Så blev det Taube också förstås. Vi delar på titeln "Sjösalavår". Sjösala vår. Så kan man också göra för att få en dubbelfråga.

V 10 Nina Lizell och Lee Hazlewood sjöng "Vem kan segla".

V 14 Hur många gånger har han inte spelat signaturmelodin till TV-serien Bron.

V 6, L 15 Avslutar med en löjlig dubbelfråga, om än riktig. Då blev det varken Dio eller Mio. Utan E.M.D med "Baby goodbye". D:et står för Danny som i Saucedo. När tävlade den i mello då? 200nio skulle jag tippa.



Lite kortare:

L 9 Maggio

V 13 Guld

L 12 Nu

V 8 Du

L 3 Uno

V 11 Ytan

L 4 Verdi

V 5 John Denver

L 2 Charleston

V 7 Syrén

L 1 Sjösala

V 4 Vår

V 10 Lee

V 14 Bron

L 6 Danny

V 15 Nio


Jag tar inte någon snabbgenomgång. Det blir kanske att kolla ishockey nu. Sveriges första gruppspelsmatch i VM mot Danmark. Sen tror jag att jag ska testa på något jag funderat på länge, men det har aldrig blivit av. Det är något i matväg.

Tack så jättelänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar