lördag 9 mars 2019

Melodikrysset v. 10 2019

Godmorgon, godmorgon krysskamrater. Det är vecka 10 och vintern har kommit tillbaka igen. Nu var det ändå inte oväntat, men som vanligt var det många som trodde att det skulle bli vår och värme. Men erfarna jag var beredd. Sen vad jag tycker om det är en annan sak. Nu ska vi i alla fall börja med melodikrysset av och med Anders Eldeman. Ett kryss som kommer att innehålla dubbelfrågor som inte är dubbelfrågor (som vanligt). Dagen kommer nog att bli bra ändå efter detta. Det ser härligt ut ute.




L 3 Vi börjar med att åka taxi.

V 17, V 8 En riktig dubbelfråga blir det i alla fall. Och då har buggen varit framme igen. Jag har i alla fall ingen vinkelpil på V8. Nu gör inte detta mycket. Jag kan skriva in Weeping Willows i alla fall (bara att göra lilla pilen själv). "Butterfly"

L 9 Här skriver vi in logi.

V 13, L 11 OJ, ännu en riktig dubbelfråga. Povel Ramel, "Varför är det ingen is till punschen".

V 15 Jeanette Köhn sjunger "Som stormen river öppet hav" tillsammans med Loa Falkman. Föredrar nog orginalet ändå.

V 12, L 12 Oops! En till riktig dubbelfråga. Tv-serien LA Law. (Lagens änlgar)

L 16 Rosemary Clooney sjunger "How about you" tillsammans med Bing Crosby.

L 14 Här spelas det på såg också. Ja det får man se som ett annorlunda instrument eftersom det är ett verktyg.

V 10 Filmkompositören Nino Rota.

L 4, L 1 Så lyckades han inte igen. Det är som vanligt så skamligt att han aldrig ska lära sig vad en dubbelfråga är. Först skriver vi in staden Wien. Sen aktuella filmen Bohemian Rhapsody om Freddie Mercury och gruppen Queen.

V 5, V 7, L 2, L 8 En fyrdelad fråga klarar han av. Gruppen är från Australien och dom heter Men at work.

L 6 Huey Lewis and the News med "The power of love"




En kortare version:

L 3 Taxi
V 17 Weeping
V 8 Willows
L 9 Logi
V 13 Is
L 11 Till
V 15 Loa
V 12 LA
L 12 Law
L 16 Bing
L 14 Såg
V 10 Nino
L 4 Wien
L 1 Queen
V 5 Australien
V 7 Men
L 2 At
L 8 Work
L 6 News


Jag stänger av radion så jag slipper höra Eldemans snabbgenomgång. Dagen går nu vidare med Vinterstudion som innehåller Holmenkollens femmil, slalom damer, och Skidskytte-VM från Östersund. Hur mycket Östersund det blir att kolla på vet jag inte. Kanske slänger ett getöga på den. Luleå möte Linköping och Leeds möter Bristol City. Fullt upp med andra ord, fast det var med dom orden jag skrev det. Jag kan ju inte skriva fullt upp med andra ord om det var dom orden jag skrev.

Tack så jättelänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar