lördag 25 maj 2024

Melodikrysset v 21 2024

 God morgon, god morgon krysskamrater. Jösses vad tiden går. Det är lördag igen och snart ännu en månad slut. Varmt är det också. Nu först ett melodikryss av och med Annika Jankell.

V 7, L 2 Började med Frukostklubben. Varför ska man dela upp det när det inte är två ord?

V 1 "Bibbidi-Boddidi-Boo 8 (The magic song) från Cinderella med Helena Bonham Carter. Askungen på svenska.

L 3 Neo med "Human frontier".

L 7, L 5, V 14 "For Elise (Salsa version) Alltså "Für Elise" av Ludwig van Beethoven.

V 9 "Killing me softly with his song" med Roberta Flack.

V 9 "Everybody" med Tanel Padar and Dave Benton. Förknippar vi med Estland skulle jag tänka.

V 11 Joséphine Baker med "Night and day". Som uppträdde i en kjol av bananer.

L 12 "Bright eyes" med Art Garfunkel.

V 13 Ana Diaz med "100".

V 6 Kjell Höglund med "En stor stark". D v s en öl.

V 8 "Despacito" med Luis Fonsi & Daddy Yankee.

L 11 Orginalet är alltid orginalet, fast frågan är om det är bäst i detta fallet. "Knockin' on heavens door" med Bob Dylan.

L 10 "Moln i mitt kaffe" med Anna-Lena Löfgren. På utrikiska orginalet heter den "You're so vain". Mycket märkligt hur man kan få det till moln i mitt kaffe.



Så blir det kort också:

V 7 Frukost

L 2 Klubben

V 1 Askungen

L 3 Neo

L 7 Für

L 5 Elise

V 14 Beethoven

V 9 Roberta

L 4 Estland

V 11 Banan

L 12 Art

V 13 Diaz

V 6 Öl

V 8 Luis

L 11 Bob

L 10 Vain


Och där stängde jag av. Varför höra allt i en snabbgenomgång när det redan är ifyllt i varenda ruta. Nu återgår jag till resten av dagen. En varm dag som det kan bli ett och annat. Gissar nog ändå att jag kommer att se semifinalen i hockey-vm mellan Sverige och Tjeckien. Men det är ju inte hela dagen. I morgon spelar Leeds sin avgörande match på Wembley mot Southampton om att den den sista platsen till Premier League.

Tack så jättelänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar