lördag 23 oktober 2021

Melodikrysseet v 42 2021

 God morgon, god morgon krysskamrater. Oktober är snart slut. Bara 10 veckor kvar på detta år. Vinterstudion på SVT startar, vilket alltid är trevligt. Men först melodikrysset av och med Anders Eldeman. Vad blir det för ABBA-låt idag? Eller det kanske är dags för Du är min man, för den har aldrig spelat.


V 1 Denna brukar komma då och då. Den som på svenska kallas "Champagnegaloppen".

L 5 Eva Dahlgren sjunger sin sång "En bok".

L 12 Intervju med Lena Nyman, som slog igenom i filmerna Nyfiken gul och Nyfiken blå.

L 3, L 7 Vi får höra Taylor Swift med "Wildest dreams". Svensken som ligger bakom låten är Max Martin. På det blir det en riktig dubbelfråga.

V 6 Från My fair lady som också händer rätt ofta. Här Stanley Holloway med "With a little bit of luck".  På svenska fick låten titeln "Med en gnutta flax".

V 9 "Stad i ljus" instrumentalt" och nu är det någon (inte jag) som prisar gud och lyfter taket. För den har Py Bäckman skrivit.

L 2, L 13 En riktig dubbelfråga till. Då blir det musik från Snuten i Hollywood. "The heat is on". Eddie Murphy spelar huvudrollen som Axel Foley.

V 10 Barbra Streisands "Woman in love" på dragspel.

L 11 Åh, detta gillar jag. "Jag mötte Lassie" med Ainbusk Singers skriven av Marie Nilsson Lind.

L 4 Här är det Anna som söks. "Lilla vackra Anna".

V 8 Han avslutar med att spela signaturmelodin till sitt andra egna program på radio Da-capo


Snabbt och kort:

V 1 Champagnegaloppen

L 5 Eva

L 12 Nyfiken

L 3 Max

L 7 Martin

V 6 Flax

V 9 Py

L 2 Hollywood

V 13 Eddie

V 10 Woman

L 11 Marie

L 4 Anna

V 8 Da-capo


Jag stänger av, sätter på tv:n och Vinterstudion. Sedan blir det hockey när Luleå är nere i Ängelholm för att möta Rögle. Fotboll när Leeds tar emot Wolverhampton hemma på Elland Road.

Jag har att göra alltså, som vanligt kan det bli lite annat där emellan.

Tack så jättelänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar