lördag 18 september 2021

Melodikrysset v 37 2021

 God morgon, god morgon krysskamrater. Så har ännu en vecka närmat sig slutet. Det är lördag och dags för melodikrysset av och med Anders Eldeman. Rätt små odds för att det blir ABBA och deras andra nya låt idag. L 11, vad tar han till idag. När jag gissar på EMD så blir det REM, och när jag gissar på REM så blir det GES. Därför blir det väl A-HA idag. Sen kan vi garantera många andra av Eldemans favoriter.


V 7 Börjar med Edda Magnason som sjunger "Sakta vi gå genom stan" från filmen Monica Z där hon spelade just Monica Zetterlund. Detta har han använt många gånger.

L 2 Abba förra gången, Hootenanny Singers idag, ungefär samma sak. Men Abba kommer att komma. Även om det inte är Benny som skrivit så blir det en Andersson ändå i form av Dan. "Per Ols Per Erik".

V 12 Så blir det klassiskt med Offenbach.

L 11 Det blev alltså R.E.M idag och som vanligt med den enda låt som Eldeman vet av dom. Han spelar nämligen alltid "Losing my religion". Nu är det visserligen en bra låt, men ändå. R.E.M har gjort så mycket mer.

L 13 En signaturmelodi som är Vi i femman, då borde siffran bli fem.

V 14, L 10 En riktig dubbelfråga. Då tar han till en ofta spelad låt. "Take my to your heaven" med Charlotte då Nilsson. Som på svenska heter "Tusen och en natt". Vilket gör en dubbelfråga som han tagit till exakt på samma sätt många gånger.

V 9, L 5 En riktig dubbelfråga till. Det blir Fred Åkerström som sjunger från verket Fredmans Epistlar. "Fader Bergström".

V 8 Vi får höra Lennart Palm igen. Denna gång med Gyllene Tiders "Gå och fiska". Då hoppas man väl på att det nappar.

Jag går och fiskar. 
Och tar en tyst minut. 
Hoppas så att det nappar.

L 4 Lena Nyman sjunger "Vargsången" från Ronja Rövardotter.

V 1 Eurovision Song Contest 2013 då vann Danmark med "Only teardrops"  med Emmelie de Forest.

L 6 "Far jag kan inte få upp min kokosnöt" instrumentalt med norska gitarrgruppen Sunbeams.

L 3 Avslutning med underbara Moa Lignell med sin "Last guitar". Det var en fin avslutning det.




Snabbt och kort:

V 7 Edda

L 2 Andersson

V 12 Offenbach

L 11 R.E.M

L 13 Fem

V 14 En

L 10 Natt

V 9 Fredmans

L 5 Epistlar

V 8 Nappar

L 4 Ronja

V 1 Danmark

L 6 Far

L 3 Moa


Jag stänger som vanligt av radion när snabbgenomgången kommer. Nu väntar jag bara in dagens hockeymatch. När Luleå har åkt till Scandinavium för att möta Frölunda. Leeds spelade fotboll mot Newcastle igår och förlorade med 1-1. Så det blir bara hockey idag och kanske något annat. Jag kanske slår till och bakar O'boybullar.

Tack så jättelänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar