lördag 11 september 2021

Melodikrysset v 36 2021

 God morgon, god morgon krysskamrater. Vi är inne i september, hösten börjar visa sig allt mer. Trots det har det varit nästintill sommar i veckan. Shortsväder alltså. Nu är det lördag och ännu ett melodikryss av och med Anders Eldeman väntar, sen startar äntligen det jag har längtat till sen i våras. Mer om det sen, nu ska jag ta mig an Eldemans favoritlåtar, fortsätter han med James Bond? Nya ABBA har han nog inte hunnit komma till då krysset görs lite innan, men vem vet. Det kan bli ABBA ändå.


L 3 Ja, den har nästan blivit en klassiker. "Oops! I did it again" med Britney Spears.

V 9, V 12 En riktig dubbelfråga minsann. En lite rockigare och annorlunda version av  "Jag tror på sommaren" som Stig Olin skrev.

V 11 Finsk text av engelsk låt och översatt till svenska. Det är till att man måste vara språkkunnig. Det var inte så länge sedan han spelade "Here comes the sun" har jag för mig. Mina språkkunskaper klarar sig här, för jag är ganska säker på att sun är sol på svenska.

L 1, V 5 En riktig dubbelfråga till. Edvin Adolphson sjunger och hans musikaliske son är Olle med samma efternamn.

V 1 Tänka sig, han har hunnit få med nya ABBA redan nu. Deras nya "Don't shut me down". Förstås skriven av Benny Andersson.

L 4 Radiosignatur och sedan fick vi höra lite av klassiska Nicke Lilltroll.

V 6 Eric Clapton med "San Francisco bay blues".

V 7 Dansk komiker och revyartist. Kommer fram till att det är Dirch Passer.

L 8 Dansbandsdags. Denna gång med Sten och Stanley "Du och jag". Sten Nilsson för den som vill ha ett mer korrekt svar vad sångaren heter.

L 10, L 2 Musikal med bl a Barbra Stressiand, utan and blir det Stressi. Nä förlåt, musikalens namn är Guys Dolls, utan and då förstås.

L 14 Instrumental version av  "The Rose".

V 13 Avslutningen blir musik från Mary Poppins. "Lite socker i botten".



Kortare och snabbare:

L 3 Spears

V 9 Stig

V 12 Olin

V 11 Sol

L 1 Adolphson

V 5 Olle

V 1 Andersson

L 4 Nicke

V 6 Eric

V 7 Passer

L 8 Sten

L 10 Guys

L 14 Rose

L 2 Dolls

V 13 Mary


Det blir inte snabbgenomgång. Det blir att vänta på det jag har längtat till. Ishockey drar igång. SHL och SDHL. Äntligen! Luleå ser ut att ha ett riktigt vasst lag. Tror det kommer att bli deras tur. Bara att Linus Omark är tillbaka är ju underbart. Båda lagets matcher sänds naturligtvis. Första damerna på SVT och herrarna på C More.

Däremellan är det lite kalas i Märsta Centrum.

Tack så jättelänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar