lördag 30 maj 2020

Melodikrysset v 22 2020

Godmorgon, godmorgon krysskamrater. Sista krysset denna månad. Det ser ut att bli en bra dag, även om nästa vecka startar med ordentlig sommar. Vi tar oss i alla fall an melodikrysset av och med Anders Eldeman först. Fantasins mästare (eller inte). Får se vad som återkommer idag.




L 2 Carola inleder med "Suspicious minds".

V 7 Carl Jullarbo med lite Lasse Dahlquist. "De ä' dans på Brännö brygga".

L 8 Ett potpurri med låtar av och med Paul Simon och Art Garfunkel. Orkar inte skriva ner alla låtar.

V 6, V 5, V 12 En trippelfråga som var helt korrekt och riktig. Filmmusik av Nino Rota till filmen La Strada. Stycket heter "Gelsomina" precis som huvudrollsnamnet.

L 10 Studentspex till "Tommy tycker om mig". Så kan man säga att det blev Carola igen.

L 13 Och hur många gånger har han inte spelat "In the mood". Denna gången med The Spotnicks.

V 10 Underbara Moa Lignell med sin "Tillbaka till livet".

V 11 Det var i alla fall skönt att vi slapp Olle Jönssons stämma till "De sista ljuva åren".

L 9, L 3 En riktig dubbelfråga. Den blev i form av "Summer of 69" med Bryan Adams.

L 4 "Jag hade en gång en båt". Men det var för länge sen.

L 1 Åh! Josefin Nilsson (saknad) med "Älska mej". Musik av Benny Andersson.

V 1 Men vad har hänt Eldeman. Förra veckan Deep Purple och nu tar han i lite hårdare med Black Sabbath med "Paranoid". Ja det kan jag inte klaga på. Det blev en avslutning det.



Kort och snabbt:

L 2 Carola
V 7 Lasse
L 8 Simon
V 6 Nino
V 5 Rota
V 12 Gelsomina
L 10 Mig
L 13 In
V 10 Moa
V 11 År
L 9 Bryan
L 3 Adams
L 4 Båt
L 1 Benny
V 1 Black Sabbath


Som vanligt hoppar jag över snabbgenomgången. Radion är avstängd. Kan inte riktigt slita mig från avslutningen med Black Sabbath. Det måste han få lite beröm över. Apropå Black Sabbath så kan jag passa på att ge er ett gott råd. Sångaren i bandet Ozzy Osbourne har ganska nyligen släppt ett nytt album. Titelspåret Ordinary man är så grymt bra och gripande. Tittar man på videon till låten dessutom. Ja då faller det några tårar. Ett hett tips, och jag lovar att man varken behöver vara Black Sabbath- eller Ozzyfan för att bara älska den.
Hela albumet sen. Ja det är bara så bra.
Det blev ett litet tips så här innan lördagen fortsätter med något som jag inte vet än.

Tack så jättelänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar